Nouzový východ (Revolutionary Road)
Některé filmy mají hned na začátku určitou atmosféru. Něco jako tajemný příslib, že Vás zaujmou, že mají co říci. A některé to i splní. Nouzový východ (Revolutionary Road) je jedním z nich. Příběh položí skutečné otázky a probudí pochyby. Možná, že je nechcete slyšet, třeba se jich obáváte, nebo je v sobě ukrýváte, a nebo je chcete splnit.
Tohle je studie o snech, které zabilo předměstí. Když je beznadějná prázdnota definicí života, a jenom blázni mají odvahu ho takto definovat, co pak uděláte?
April Wheelerová (Kate Winsletová), kdysi mladá v kariéru doufající herečka, chce opustit život na předměstí. Nechce utéci pryč, chce se přimknout k něčemu, co za to stojí. Pro oba je to společná cesta do Paříže. Její manžel Frank (Leonardo DiCaprio) byl nejdřív zaujat splněním snu, který sám kdysi měl, ale nakonec je mu přijatelnější možnost nové práce v již zavedeném životě. April se chytila do pasti umělého „štěstí“ kterým pohrdá, ale které je všeobecně akceptováno. Chce žít „život, který za to stojí“ jí i Frankovi. Budoucnost se jí zdá tak ohavná, že se rozhodne jednat.
Její sen skončí nechtěným těhotenstvím. Tehdy April také zjistí, že Frank považuje ženy, které přeruší nechtěné těhotenství za nenormální. Je opravdu možné, že Frank žádá, aby se April poddala znovu věcem, které se k ní nehodí? A pošle ji k psychiatrovi, když bude stále nešťastná v životě, který ji trápí? Ani April netušila, co všechno se najde v lidech, o nichž si myslíte, že je znáte.
Když se Wheelerovi sousedi Cambellovi dovědí o jejich rozhodnutí žít v Paříži, nemohou ani pochopit, proč by někdo chtěl opustit Connecticut. Prázdnota života, který slouží jenom k tomu, aby se vydělalo na živobytí, se jich nedotýká. Přesto Milly Campbellová (Kathryn Hahnová) pláče, když si představuje tu obrovskou změnu, zatímco Shep Campbell (David Harbour) zírá toužebně do prázdna.
April pochybuje i o sobě, zesměšňuje sama sebe, protože se nevzdala představy, že je odlišná, že její život bude jiný. Doufala v slib, který jí nikdo nedal, slib, že udělá něco významného. Manželství, děti a dům by jí měly stačit, Frankovi stačí. April si začíná myslet, že není lepší než ostatní, ale horší.
V každé scéně, jakkoliv krátké, v dialozích bez obalu, film popisuje, jak se vzdáváme vlastních životů. Neústupně, bez urážek zkoumá, kde to nejvíce bolí.
Co to znamená mít charakter? Podat se odpovědnosti, často stvořené vlivem okolnostmi a společenským nátlakem, nebo hledat cestu k životu, kde můžeme něco dokázat? Co je důležitější? Co je to opravdové, pokud vůbec něco takového existuje?
Život za „bílým rodinným plotem“ toho skrývá mnoho, přitom mnoho z toho za moc nestojí. Ještě méně hodnot je trvalých. Nouzový východ ale není o rozpadu nešťastného manželství, jakkoliv hrozné, je o zjištění, že se k sobě nehodíte, je o strachu. O strachu něco zkusit. Když to nikdy nezkusíte, neriskujete prohru. Prohra je osobní temný oř hrůzy.
Sam Mendes je skvělý režisér. Pracuje s téměř zapomenutým uměním herecké a režisérské spolupráce, která na plátno přenáší obyčejný lidský příběh. Hmatatelné napětí prolíná filmem stvořeným z hereckých výkonů, záběrů kamery, střihem a hudbou. Vyjádření strachu jednajících postav je stejně silné, jako kdyby plátno zalévala krev. Hlavním kameramanem filmu je Roger Deakins a některé z jeho záběrů jsou nezapomenutelné (dav mužů na cestě do práce, lesní scény). Scénář napsal Justin Hayte, podle knižní předlohy Richarda Yatese
Nouzový východ se odehrává v padesátých letech minulého století, v čase ekonomické prosperity. Dodnes se nic, kromě prosperity, na předměstském životě nezměnilo. Přesto si myslím, že vybraná doba je integrální součástí příběhu a otázek, které Sam Medes klade. Ač je to neuvěřitelné, od jeho filmu Americká krása se nikdo z filmařů příliš životem na předměstí nezabýval. A výběr ženské hlavní postavy přináší temnější, hlubší a hrozivější řešení.
Kate Winsletová také dospěla. Její April je plná psychických odstínů, pochyb, touhy a pochopení, ačkoliv sama Winsletová musí mít velmi málo společného s postavou, kterou tak dobře hraje. Leonardo DiCaprio je jí dobrým hereckým partnerem. Už je to víc než deset let, co se ti dva setkali v Titaniku. Skvělá Kathy Batesová se objeví v roli prodejkyně nemovitostí.
Zdroj: www.kino.tiscali.cz